Giant Story

Wat ik als ondernemer leerde door 200 km in een week hard te lopen

Twee weken geleden heb ik 200 km hardgelopen, met 5 kg bepakking. Gestart op zaterdag tot zondag een week later, 9 dagen, waarvan ik er 7 gelopen heb. Waarom doe je dit, zul je jezelf afvragen? Ik ben in training voor ’s werelds zwaarste voetrace, de Marathon des Sables, die ik over 4 maanden ga lopen. Een voetrace door de Sahara, waar je in een week 250 km gaat hardlopen, terwijl je geheel zelfvoorzienend bent. Het enige wat je van de organisatie krijgt is water, op rantsoen, dat dan weer wel.

Deze week was een testweek om te zien waar ik sta. Met name omdat mijn training bestaat uit het optimaliseren van de volumehoeveelheid. Lig ik na die week in de kreukels, of kan ik bij wijze van spreken de dag erna weer meteen door? Deze week geeft informatie of de training werkt, of dat er juist nog aanpassingen nodig zijn.

De week die de trainer en ik hadden uitgekozen om dit te gaan doen, was een week waarin het weer flink parten speelde. In deze week was het temperatuurverschil 12 graden, er was zon, wind, regen, storm en rondvliegende takken. Al met al heb ik 25 uur gelopen in die 9 dagen. Wat heb ik geleerd in deze tijd?

Als de omstandigheden makkelijk zijn, doet iedereen het

hardlopen_plas_webTijdens het lopen kom ik altijd wel mensen tegen, maar de hoeveelheid mensen verschilt enorm afhankelijk van de omstandigheden. Is het lekker, rustig weer, dan zijn er veel mensen onderweg. Op elk paadje in het bos kom je wel mensen tegen. Is het daarentegen aan het stormen, dan zijn er niet veel mensen onderweg.

Dit zie je ook gebeuren in het bedrijfsleven. Veel ondernemers kiezen de makkelijkste weg. Als de omstandigheden lastig worden, haken ze af. De omstandigheden zijn niet altijd gemakkelijk, net als ondernemen. Maar ook met lastige omstandigheden kun je je pad afleggen.

Maak je ook niet druk om de omstandigheden. Deze zijn vaak niet te beïnvloeden, ongeacht wat je doet. Denk bijvoorbeeld aan het weer. Je kunt wel een regenjas aantrekken, maar het weer veranderen kun je niet. Maak je slechts druk om de zaken die je wel kan beïnvloeden, zoals het tempo van je hardlopen of de acties die je neemt.

 

Maak gebruik van de omstandigheden

Tijdens mijn laatste loopdag stormde het enorm. Het waaide met vlagen met windkracht 8 in het bos. Dat maakt lopen lastiger als je die tegen of van opzij hebt. Heb je echter de wind mee tijdens de woelige omstandigheden, maak er dan ook gebruik van.

Ik koos ervoor om tijdens de storm op de paden te blijven die ik ken. Dat verminderd de hoeveelheid onbekenden variabelen tijdens lastige omstandigheden. Ik ging deze dag 30 km lopen. Het bos bij mij in de buurt heeft een pad wat er in een rechthoek omheen loopt. Dat betekent dat je een stuk de wind mee hebt, een stuk, tegen en twee stukken de wind schuin. Nu is de wereld niet perfect, dus het ene stuk was de wind wat schuin mee en de andere schuin tegen.

Het vierkante “rondje” is ongeveer 7 km dus ik heb die 4 keer gelopen. Wat ik deed was een richting kiezen waardoor ik op de open stukken de wind mee had en in dichte stukken de wind tegen. Op het stuk waar ik de wind schuin tegen had, ging ik schuin door het bos. Daardoor werd het rondje iets langer, wat perfect uitkwam om op de 30 km uit te komen.

Met ondernemen is het ook zo. De omstandigheden zijn er, daar kun je niets aan doen. Je kunt wel kiezen hoe je met die omstandigheden omgaat. Heb je zakelijk de wind mee, zet dan even aan en heb je de wind tegen, ga uit de wind en doe het wat rustiger aan, of neem een ander pad.

 

In een week kan er veel gebeuren. Dezelfde weg ziet er dan heel anders uit

Als je vaak hetzelfde pad loopt, zie je dat pad in elk jaargetijde veranderen. Maar zeker in de herfst kan die verandering heel snel gaan. Ik heb op paden gelopen die op de eerste zaterdag nog fijne zanderige bospaden waren, maar een week later veranderd waren in modderige poelen, bedekt met losse bladeren. Met als gevolg, dat je soms een plas niet zag liggen door de bladeren en een paar natte voeten tot gevolg hadden.

Zakelijk gebeurd precies hetzelfde. De manier waarop je je zaken doet, gaat vaak via hetzelfde pad. Soms gaat het makkelijk, soms is het pad lastig te gaan en een enkele keer heb je pech en sta je tot je enkels in de drek.

 

Als je valt, dikke pech, sta op en ga verder

hiking-trail-6708Ik ben ook in deze week twee keer onderuit gegaan. Gestruikeld over boomstronken die verstopt lagen onder de bladeren. De kans dat ik struikel is afhankelijk van hoe lang ik al onderweg ben en dus hoe moe ik ben. Het kan ook gebeuren op een mooie dag in de zomer, terwijl ik net begonnen ben. De kans dat het gebeurd aan het einde van mijn tocht, terwijl alle boomwortels onder de bladeren verstopt liggen, is natuurlijk veel groter.

Een keer onderuit gaan is niet erg. Het is belangrijk wat je daarna doet. Kun je nog overeind komen? Ga dan verder. Mensen blijven tijdens het werk te makkelijk liggen. Dit lukt niet, dus ik stop ermee, ik kan dit niet… Terwijl als je in het bos bent gevallen, je echt niet tegen jezelf zegt, dat hardlopen, dat kan ik niet. Gewoon een keer een scheldwoord of strijdkreet, opstaan en weer verder.

 

Geen tijd voor andere dingen

Het mooie van een lange afstand lopen is dat alles om je heen gewoon gebeurd, zeker als je geen mobiele telefoon meeneemt. De afstand die je wilt doen gaat niet voorbij als je andere dingen gaat doen. Elke tussenstop betekent dat je langer onderweg bent. Nu is dat niet erg als het iets langer duurt, maar op een lange afstand maken veel tussenstops nogal uit.

Zakelijk gezien stel je jezelf ook vaak doelstellingen. En des te meer tijd je aan het realiseren van je doelstellingen kan spenderen, des te sneller zijn ze daadwerkelijk ook gerealiseerd. Alleen op kantoor is er enorm veel afleiding. Zaken als je telefoon, je collega’s, sociale media, etc. Allemaal zaken die je van je pad afhouden. Het is allemaal niet erg, maar als je op een gegeven ogenblik meer bezig bent met alle andere zaken dan het realiseren van je doelstellingen, dan komt er van je doel niet snel iets terecht.

 

 Zoek het systeem dat werkt voor je

op-wegDe eerste zondag ging ik 30 km lopen. Aangezien ik met bepakking off-road loop is het wat zwaarder dan een normale loop. Het resultaat was dat de eerste 15 km vrij vlot en gemakkelijk gingen, de volgende 10 km al wat lastiger en de laatste 5 km was echt afzien op tandvlees. Iedere keer als het lopen nagenoeg niet meer ging, ging ik in flink tempo wandelen, totdat ik het idee had dat ik weer kon rennen. De tussenpozen tussen rennen en wandelen werd steeds korter, totdat het de laatste kilometers 50-50 was.

Halverwege de week wilde ik een ander systeem gaan uitproberen. Ik ging nu 25 minuten rennen en 5 minuten stevig wandelen. Of ik nu moe was of niet. Deze 5 minuten gebruikte ik ook om flink te drinken en wat te eten. Dit ging eigenlijk erg goed op woensdag en ik besloot om ook de laatste 3 dagen dit systeem te gebruiken. Het resultaat was geweldig. Ondanks dat ik een zesde van de tijd rustiger aan deed, kon ik over het geheel sneller de afstand afleggen én had ik ’s avonds veel minder last van stijfheid.

De hoeveelheid werk die je moet doen op een dag is gemiddeld gesproken steeds hetzelfde. Echter hoe je jezelf ’s avonds voelt is dat juist niet. Soms loont het om juist af en toe een pauze te nemen. Even een paar minuten je gedachten ergens anders naartoe laten gaan. Probeer eens een ander systeem. Het ritme van 25 minuten werken, 5 minuten rustig aan is ook een heel prettig schema voor een werkdag. Het lijkt alsof je veel meer rust, dus pauze, neemt, maar het is goed mogelijk dat je aan het einde van de dag meer gedaan krijgt. En als bijkomend voordeel voel je jezelf ’s avonds vaak ook beter.

 

Wat ik als ondernemer leerde

Iedereen die werkt is vaak erg druk mijn zijn dagelijkse bezigheden. Als dingen niet lukken wordt vaak de schuld gegeven aan de omstandigheden, maar men blijft wel op dezelfde manier doorgaan. Voor alles waar inspanning en planning voor nodig is, is het interessant om te kijken of dingen beter kunnen. Omstandigheden kun je niet veranderen, maar je kan wel kijken of je ze naar je hand kan zetten. En als je dat probeert, zal het ook wel eens voorkomen dat dingen misgaan. Dat is dan maar zo. Gewoon opstaan en weer verder. Ook zal het voorkomen dat dingen die gisteren succesvol waren dat vandaag niet meer zijn. De laatste jaren zijn er verschrikkelijk veel manieren ontstaan om je van je werk af te houden. Best vreemd, want je krijgt meer gedaan als je je richt op 1 ding. En als je alles onder controle hebt, maar toch niet tevreden bent met je vooruitgang is een verandering van systeem zeker het overwegen waard.

Het is voor mijzelf weer enorm duidelijk geworden dat ik op sportief gebied echt grote sprongen maak. De discipline en focus zorgen ervoor dat ik over 4 maanden klaar ben voor mijn Marathon. Zakelijk gezien loop ik nog geregeld in elke modderpoel die ik tegenkom. Gelukkig weet ik steeds vaker mijn sportieve ervaringen om te zetten in mijn zakelijke leven. Ik weet dat ik het kan.

 

Over Quillermo

Quillermo Pellicaan – Een geboren Brabander met een voorliefde voor zware, langdurige sportevenementen. Quillermo is opgegroeid in een café met cafetaria, waarbij de eigen producten geregeld getest werden. De hond werd uitgelaten met de auto, terwijl het baasje Quillermo met zijn sigaretje in de mond er rustig achteraan reed. Tot hij besloot dat hij het anders wilde. In 2017 loopt hij de Marathon des Sables, een meerdaagse ultraloop van 250 km in de Sahara. Vanuit zijn stichting “Ga toch leven!” motiveert hij mensen om meer uit het leven te halen, door zelf het voorbeeld te geven.

In het dagelijks leven actief als “motivational speaker”. Wil je graag dat Quillermo ook in jullie bedrijf het vuur in het team weer doet ontbranden? Klik dan hier voor meer informatie.